Course Title | E821 Topics in Empirical Development Economics |
---|---|
Course Type | Research Seminar (3 and 4th year) |
Responsible teacher of the module | Prof. Dr. Markus Frölich |
ECTS Credits | 5 |
Prerequisites | Successful completion of first two years of PhD programme |
Start, End/ Time & Location | Please find the latest data under our course catalog |
Requirements for the assignment of ECTS Credits and Grades | A written seminar paper on a topic of own choice and a presentation in class |
Examination | www2.uni-mannheim.de/studienbueros/pruefungen/pruefungstermine/ |
Course content | Research seminar where Ph.D. students, who have completed their course work, present their own research and receive feedback. (Topics in empirical development economics with microeconometric methods. Development economics can be subdivided into three branches: Macro, micro theory and empirical with micro data. We only cover the last area. Macro and micro theory have been the driving forces of development economics initially, but with the increasing availability of micro data for Africa, Asia and Latin America in the last two decades, the foundation of the J-PAL network and the Nobel Prize in 2019, empirical development economics has been gaining attention.) Competences acquired: Doctoral Students will know how to - identify a research question, - put a research question into context of the relevant literature, - present their current stage of research to their peers in a seminar environment. |
Lehrmethode | Blockseminar |
---|---|
Art und Verwendbarkeit des Moduls | Wahlveranstaltung im Bachelorstudiengang Volkswirtschaftslehre |
Modulverantwortliche/ | Prof. Dr. Markus Frölich |
Semester | every term |
Start, End/ Time & Location | Please find the latest data under our course catalog |
ECTS-Punkte | 6 |
Lehrmethode (Umfang) | Blockseminar (2 SWS) |
Arbeitsaufwand | Präsenzzeit Seminar: 21 Stunden; Zeit für die Anfertigung der Seminararbeit, für die Vorbereitung der Referate sowie für das Selbststudium 147 Stunden. |
Unterrichtssprache | Deutsch |
Teilnahmevoraussetzungen | Grundlagen der Ökonometrie |
Examination | TBA |
Benotung | schriftliche Seminararbeit (50%), Vortrag (25%), Koreferat (25%) |
Erwartete Zahl der Teilnehmer/ | max. 13 |
Course description | Ziele und Inhalte des Moduls: Das Seminar umfasst aktuelle Themen bezogen auf Arbeitsmärkte in Entwicklungsländern mit einem empirischen mikroökonometrischen Fokus. Die Themen beinhalten unter anderem: Kinderarbeit, informelle Arbeitsmärkte, Unternehmertum, die Schaffung von Firmen, Arbeitsmarktregulierungen, Mikrokredite, Mikroversicherungen, etc. Die Seminartermine werden nach den Wünschen der Studierenden ausgewählt. Die Studierenden sollen aktuelle Probleme von Entwicklungsländern erörtern und erkennen sowie empirische Studien zu diesen Fragen bewerten und diskutieren. In diesem Sinne ist es eine Mischung zwischen einem reinen Seminar zu Entwicklungsländern und einem angewandten Ökonometrieseminar. Die Studierenden sollen also auch angewandte ökonometrische Papiere verstehen, diskutieren und vorstellen, um die konkrete empirische Forschungsweise zu erlernen. Das Seminar ist insbesondere auch als eine Vorbereitung auf eine mögliche Bachelorarbeit im Bereich der angewandten empirischen Forschung gedacht, welche dann üblicherweise eine eigenständige ökonometrische Analyse mit Sekundärdaten verlangt. Das Seminar stellt somit eine Brückenfunktion zwischen den Grundlagenvorlesungen zur Ökonometrie, welche eher das Methodenwissen vermitteln, und der eigenständigen empirischen Analyse in der wissenschaftlichen Forschung, dar. |
Erwartete Kompetenzen nach Abschluss des Moduls | Die Studierenden haben gelernt, einen Aufsatz zu einem Thema aus der Entwicklungsökonomie zu schreiben und zu präsentieren, wobei sie den Bezug zu mikroökonomischen Modellen und insbesondere empirisch-ökonometrischer Analyse herausgearbeitet haben. Dies umfasst somit auch eine kritische Analyse und Begutachtung von empirischen Studien und deren Methodik, insbesondere der Ökonometrie, der Datengrundlage und der Umsetzung der empirischen Herangehensweise. |
Weitere Informationen | Bitte beachten Sie den gemeinsamen Anmeldezeitraum für Seminare des Bachelorstudiengangs VWL. |
Kontakt | Prof. Dr. Markus Frölich, Tel. 0621/ |
Form and usability of the module | Elective course for B. Sc. Economics |
---|---|
Responsible teachers of the module | Dr. Viviana Urueña, Dr. Benjamin Chibuye |
Cycle of offer | Every spring semester |
Duration | 1 semester |
ECTS Credits | 7 |
Start, End/ Time & Location | Please find the latest data under our course catalog |
Teaching method (hours per week) | Lecture (2) + exercise (2) |
Workload/ time in class | lecture 21 hours and exercise 21 hours, independent study time and preparation for the exam 154 hours |
Course language | English |
Prerequisites | Statistik I + II, Grundlage der Ökonometrie |
Examination | www2.uni-mannheim.de/studienbueros/pruefungen/pruefungstermine/ |
Grading | exam (90 minutes) and presentation, 80% final exam (90 minutes), 20% presentation (30 minutes including 5 minutes paper critique and 5 minutes group discussion). |
Goals and contents of the module | The course is designed for introducing students to the main empirical strategies that are typically used for impact evaluation: Randomized Control Trials, Identification on Observables, Instrumental Variables, Difference-in-Difference, Regression Discontinuity Design. Students will be both exposed to fundamental concepts behind the estimation of causal effects and related applied applications. Students will be asked to actively participate and prepare a presentation once during the tutorial session. The lecture and the tutorial will take place every week. Lecture contents will be practiced during Stata exercise sessions in the tutorial or deepened with discussions of the current literature presented by students. Every participating student will have to present one research article once. The 30-minutes presentations (+/-10%) will contain a 20-minute summary of the paper and a 5-minute discussion of positive and negative paper aspects, potentially including secondary literature. Additionally, the presenting student will have to prepare 2–3 questions suitable to motivate a 5-minute group discussion with all course participants. In order to participate in the group discussions, all students are required to read the suggested literature before the tutorial sessions. |
Expected competences acquired after completion of the course | • Understand what impact evaluation is and the different techniques used • Understand the identifying assumptions underlying each impact evaluation technique • Review the “parameters of interest” • Make judgements about what specific impact evaluation technique is appropriate to use according to the context and type of intervention |
Further information | Main reading: Frölich, M.& Sperlich, S. (2019): Impact Evaluation – Treatment effects and causal analysis, Cambridge University Press. Other useful material: |
Maximum number of students in class | 41 |
Contact Information: Office: L7,3–5, room 131; Dr. Viviana Urueñat, E-mail: v.uruena uni-mannheim.deOffice L7,3–5, room 102; Dr. Benjamin Chibuye, E-mail: bchibuye mail.uni-mannheim.de |